19.07.2019

Mitä tarvitaan onnistuneeseen tilausajoon?

Onnistunut tilausajo alkaa hyvin tehdystä suunnittelusta sekä tarvittaessa hyvästä taustatyöstä. Hyvin sujunut tilausajo on kaikille osapuolille voitto ja etenkin uuden asiakkaan kohdalla, kokemus voi poikia pysyvän asiakkuuden. Onnistunut ei aina ole yhtä kuin ongelmaton tilausajo. Mutkan sattuessa matkaan, ennen kaikkea tärkeää on se, miten tilanne selvitetään ja miten asiakas kokee tilanteen. Monessa asiassa pätee hyvin sanonta “hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” ja näin on myös tilausajoissa. Kokosimme muutamia vinkkejä, joiden avulla onnistua tilausajoissa.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Kaikki alkaa aina hyvästä suunnittelusta. Asiakkaan tarjouspyynnön tietojen perusteella lasketaan hyvä tarjous. Kun asiakas jättää tarjouspyynnön Tilausajot.netin valmiiseen lomakkeeseen, SynergyBus-palvelun liikennöitsijä saa selkeän kuvan asiakkaan tilausajon tarpeesta sekä reitistä. Tarvittaessa kannattaa kysyä tarkentavia kysymyksiä, jos asiakas on jonkin asian kertonut epäselvästi.

Tilausajoa suunnitellessa kannattaa miettiä paras reitti, jossa on huomioitu tarvittaessa myös kaluston asettamat haasteet sekä mahdolliset tietyöt. Pysähdyspaikat on hyvä miettiä etukäteen ja mikäli asiakas ei ole erikseen määrittänyt taukopaikkoja, kannattaa ehdottaa muutamaa vaihtoehtoa.

Hyvä tarjous antaa ammattimaisen kuvan

Asiakkaalle tarjousta laatiessa kannattaa olla selkeä ja johdonmukainen. Tarjouksessa on myös hyvä huomioida tarjouspyynnössä mahdollisesti esitetyt toiveet. Käytä tarjouksessa hyvää suomen kieltä ja muista oikeinkirjoitus - näin annat itsestäsi ammattimaisen kuvan. Muista, että asiakas voi olla ensimmäistä kertaa tilaamassa tilausajoa ja alan termit voivat tuottaa haasteita. Lisäksi pitkissä tilausajoissa, moni tilaaja ei osaa ottaa huomioon kuljettajan työ- ja lepoaikalakia, joten asia kannattaa avata heille selkeästi.

Lue lisää hyvästä tarjouksesta edellisestä artikkelistamme tästä (LINKKI: https://www.synergybus.fi/blogi/hyvalla-tarjouksella-erotut-joukosta)

Kysy ja kommunikoi

Oliko tarjouspyynnössä jotain epäselvyyttä tai outoa? Älä jää arvailemaan vaan kysy heti ennen kuin teet tarjouksen. Näin säästyt myös turhalta vaivalta.

Entä tuliko myöhemmin muutoksia suunnitelmiin tai jotain mikä asiakkaan olisi hyvä tietää? Ota yhteyttä asiakkaaseen ja pidä hänet ajan tasalla. Muista ennen tilausajoa antaa myös kuljettajan puhelinnumero, jotta lähtöpäivänä asiakas saa vastauksen kysymyksiinsä ja tavoittaa kuljettajan.

Hyvä asiakaspalvelu on kaiken A ja O

Tilausajo on asiakaspalvelua alusta loppuun saakka. Hyvällä asiakaspalvelulla ei ole tarkkaa määritelmää ja eri asiakkaat kokevat eri tavalla asiakaspalvelun. Perusasioita toki ovat ystävällisyys, täsmällisyys, tarkkuus ja ammattitaito. Tärkeintä on löytää oma tapa hoitaa asiakaspalvelu ja minkä asiakkaat kokevat parhaaksi.

Tilausajon jälkeen Tilausajot.netin kautta tulleisiin tilausajoihin asiakkaat antavat ahkerasti asiakaspalautetta. Erityisen hieno on ollut huomata niiden olleen pääsääntöisesti todella positiivisia!

Takaisin

Liity mukaan jo tänään

Uudet asiakkaat odottavat! Meillä on 265 avointa tarjouspyyntöä odottamassa tarjoustasi.

LIITY MUKAAN