03.04.2019

Mitä vaaditaan hyvältä linja-autonkuljettajalta?

linja-auton ratti kuljettajan kädet ratilla

Linja-autonkuljettaja on yrityksen näkyvin käyntikortti. Mitä vaaditaan hyvältä kuljettajalta, joka hoitaa ajon turvallisesti, taloudellisesti sekä tietysti asiakasystävällisesti?

Linja-autonkuljettajalta vaaditaan ammattipätevyys sekä D-luokan ajo-oikeus ja ajokortti. (Pienbusseilla riittää D1-ajokortti) D-luokan ajokortin voi suorittaa autokoulussa, ammatillisessa koulutuksessa tai opetusluvalla, kun alla on suoritettu vähintään B-luokan ajokortti. Ammattipätevyyden voi saada muutamalla eri tavalla:

  • Toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksessa, opiskellen logistiikan perustutkinnon ja suuntautuen kuljetuspalveluihin. Tutkintonimike on linja-autonkuljettaja.
  • Näyttötutkinnon suorittaminen (perustutkinto tai linja-autonkuljettajan ammattitutkinto)
  • Oppisopimuskoulutuksena

Millainen sitten on hyvä kuljettaja kun edelliset ehdot ovat täyttyneet?

Hyvältä kuljettajalta vaaditaan ensisijaisesti turvallista ja ammattitaitoista otetta ajamiseen. Aikataulut, reitit, pysäkit ja muut matkustamiseen liittyvät asiat on oltava hallussa. Asiakkaiden on voitava luottaa siihen, että he pääsevät kohteeseen turvallisesti ja aikataulun mukaisesti.

Hyvän kuljettavan on pystyttävä ajamaan bussia myös taloudellisesti ja sietämään hyvin painetta. Autojen varusteet on tunnettava ja pikkuviat pystyttävä tarvittaessa korjaamaan. Lisäksi kuljettajalla tulee olla hyvä näkö-, huomio- ja reaktiokyky. Erityisesti haastavissa sää- ja keliolosuhteissa nämä ominaisuudet nousevat esille.

Koska linja-autonkuljettajan työ on myös palveluammatti, on asiakaspalveluhenkisyys isossa roolissa. Tänä päivänä myös kielitaito on tärkeä ominaisuus. Asiakkaiden tervehtiminen, kohteliaisuus, matkatavaroiden nostaminen ja muu asiakkaiden avustaminen tärkeä osa työtehtäviä.

Kun luodaan uusia asiakassuhteita (ja ylläpidetään vanhoja), on erityisen tärkeä panostaa asiakaskokemukseen tilausajon aikana. Monille kyydissä oleville asiakkaille kuljettaja on ainoa henkilö, jonka he tapaavat bussiyrityksestä, joten tämän asiakaskohtaamisen tulee onnistua. Kuljettajan ammattitaito ja hyvä asiakaspalvelu vaikuttavat positiivisesti siihen, että saadaan uudet asiakkaat tilaamaan tilausajo myös uudelleen.

Lähteet:
Ajokortti-info.fi. 2019. Saatavissa: https://ajokortti-info.fi
Ammattinetti. 2019. Saatavissa: http://www.ammattinetti.fi

Takaisin

Liity mukaan jo tänään

SUudet asiakkaat odottavat! Meillä on 232 avointa tarjouspyyntöä odottamassa tarjoustasi.

LIITY MUKAAN